Saturday, April 19, 2008

muz ithal eden muz cumhuriyeti - part II

muzu yetiştiremeyip de, ithâl ediyor olmak, muz cumhuriyeti olmaya mânî teşkil eder mi şeklindeki soruma dair ikinci gözlemimi serdediyorum efendim:

dün, cuma idi. saat 17.35-17.45 sularında kasımpaşa'daki deniz kuvvetlerine ait kompleks önünden seyir etmekte idim. doğal olarak, trafik canlı idi. tam, eski bahriye nezâreti (bakanlığı) olan kıyıdaki binâ önünde trafik ışıkları mevcut idi ve bize yeşil yanmmaktaydı. gelgelelim, kimse yoluna devam edemiyordu...

edemiyordu, çünkü nezâret binâsından çıkan askerî personeli taşıyan otobüsler için yol açan bir asker, tüm şehir trafiğini durdurmakta idi. bütün araçlar kompleksten çıkana kadar da, yüzlerce sivil aracı bekletmekte bir sakınca görmedi.

tüm bu süreç boyunca da, çoğu zaman ışıklar bize yeşil, askerî cihete kırmızı yanmakta idi (no pun intended!).

şimdi kimse zıplamasın, ben de biliyorum, gâvurun memleketinde de kalabalık nüfusların çalıştığı müesseselerin, özellikle de güvenlik açısından hassas askerî vs. işyerlerinin dağılma saatlerinde, böyle düzenlemeler olur. ama oralarda 1) uygulama trafik eğitimi almış, herkesin hakkkına saygı gösterebilecek bir uzman tarafından yürütülür; 2) sivil ahâlînin vaktinin de resmîler kadar kıymetli olabileceği düşünülerek, normal trafik şartlarına biraz daha riâyet edilir.
askeriye ile ilgili her iş, durum ve uygulamanın bir teyakkuz hali gerektirdiği hâller ise muz cumhuriyetlerine özgüdür.

yine kimse zıplamasın, benim lâfım kat'iyyen askerî cihete değil. askeriye, türkiye'de imtiyazlıdır ve bu imtiyazını güle güle kuullanmaktadır, kullanacaktır da; ve de değil mi ki anayasamızı onlar yazmış veyâ yazdırmış siviller de onaylamıştır üstelik de çeyrek asırdır (siyâset esnafı hâriç) hak, hukuk dengesizliğinden hiç şikâyette bulunan olmamıştır; denebilecek tek şey vardır: helâl olsun!

burada lâfım, kendim de dâhil, benim zamanımın önemli, değerli ve gerekli olup olmadığına benim adıma ve tam bir pişkinlikle karar verebilen; üstelik bu memlekette normal hayatın normal biçimde yürümesini sağlamakla yükümlü, asker olmadan asker gûyâ sivil görevlilerin mevcudiyetine demokratik hukuk çerçevesinde bir son veremeyi iki asırdır beceremeyen sivil olamayan siviller topluluğunadır.

sizce bunlara, muzu yetiştiren ve yetiştiremeyip, ithâl etse de muz cumhuriyeti olan cumhuriyetler dışında bir yerlerde rastlanabilir mi?

nerede?

No comments: