Wednesday, September 10, 2008

dîne saygı, davul dangırtısına da mı saygı gerektirmekte?

tamam, herkesin dîni, inancı, ibâdet ve bi'atı kendine.

hele ki, bu îman mes'eleleri, gûyâ yüzde 99 küsurunun müslüman olduğu iddia edilen, laik görüntüsüne rağmen fiilen de dînî akîdelerin davranışlara şiddetle yön verdiği, islamî bir toplumda cereyan etmekte ise...

zâten o nedenle şu yüzde 1'den az eksik küsürat içinde kaldığı varsayılan ama sayıca sağlam birkaç milyonu bulan îmansız, ateist, gayrimüslim ve "revizyonist" müslüman nüfusun hemen hemen hepsi, gıcırtılı, hışırtılı, cayırtılı ses abartma avadanlıkları ile okunan ezanlara tahammülü bir birlikte yaşama görevi saymakta değil mi? (*)

üstelik, bilhassa sabahları, her câminin şafağı bir başka zamana denk gelip, yüzlerce minare hoparlörleründen, yarım saat boyunca non-stop ezan okunduğu halde!..

oysa, ezan teknik amplifikasyonla değil, doğal sesle ve makâmına uygun okunduğunda, rahatsızlık bir yana, huşû veren bir ibâdet dâveti. ne yazık ki, dînî her türlü uygulamayı, irdelemeden kutsal addetme huyumuz yüzünden, o geleneği yaşatabilecek müezzinler de yetiştirilememekte artık. tıpkı, beton fetişizminde kurban edilen klasik câmi mîmarîsi gibi...

neyse, ortaya atacağım konu, ezan veyâ câmiler değil. dedik ya, onlar beğeniden bağımmsız olarak kollektivitenin taleb ettiği saygı çerçevesinde, en azından şimdilik, eleştiriden muaf kalmakta.

ama, allah rızâsı için... ramazan davulu denen ilkellik alâmeti garâbenin, yok islâmî gelenek, yok sosyal âdet, yok osmanlı tarz-ı hayatına nostalji vs. gibi abuk gerekçelerle, yurt sathında dangır dungur çalınmmak sûreti ile milyonlarca kişinin huzur hakkına resmî himâye altında alenen tecâvüz edilmesi, hangi müslümanlık akîdesinden kaynaklanmakta?

-------
(*) burada, laik ülkemizde, millî marşımızın okumadığımız kısmına göre, "şahadetleri dînin temeli" sayılıp, "ebedî yurdumun üstünde inlemeli" diye temennî edilen ezana muhalefet edilmemektedir. karşı çıkılan, ezanın ses estetiği bakımından çirkin ve gereksiz desibel düzeylerine yükselten elektronik amplifikasyon yöntemleri ile yayılması. yâni, değil din düşmanlığı yapmak, garfucius ilgilileri islâmın estetik akîdelerini ihlâl etmeksizin dînî vecîbeleri yerine getirmeye çağırmakta.

No comments: